Marile retele de retail cu dominanta alimentara si analistii din domeniu spun ca abia de anul viitor s-ar putea resimti efectele turbulentelor financiare in vanzari si anticipeaza schimbari majore in cosul de cumparaturi, care vor diminua valoarea acestuia.
"Criza este in stadiu incipient in Romania. Odata cu inchiderea unor unitati mari de productie de pe piata locala se va reduce si sectorul serviciilor. In contextul actual, probabil ca cel mai mult vor castiga retailerii care au o politica de preturi mici, iar segmentul cel mai grav afectat va fi comertul cu bunuri de folosinta indelungata", a apreciat Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele de Comert din Romania (AMRCR), prezent ieri la conferinta "Romania Retail Forum 2008", organizata de Mediafax. Vlad este si directorul executiv al retelei Selgros Cash & Carry Romania.
La randul sau, Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, a mentionat ca primele semnale ale aparitiei unui declin in sectorul bunurilor de larg consum au fost inregistrate in trimestrul patru al acestui an, pe fondul erodarii optimismului consumatorilor. "Punctul de inflexiune a fost in octombrie, de atunci s-au schimbat foarte mult asteptarile consumatorilor si perceptia lor asupra crizei financiare. Pe piata bunurilor de larg consum probabil vom avea un efect de substitutie foarte pronuntat, iar segmentul premium va fi astfel primul afectat", a declarat Voinea
Pe fondul orientarii consumatorilor catre produse mai ieftine, retailerii isi vor revizui oferta de produse, cat si estimarile de profitabilitate. Producatorii alimentari au semnalat deja scaderea drastica a profiturilor in acest an.
"Din punctul nostru de vedere, 2008 este un an foarte greu: profiturile vor fi derizorii, costurile creditarii cresc foarte mult - si, din pacate, toate investitiile realizate pana