Exista mai multe forme de publicitate online, insa astazi, consultantii Accace, una dintre principalele companii de externalizare si consultanta de afaceri din Europa Centrala si de Est, vor aduce in discuție publicitatea pay-per-click prin intermediul Google (Google Adwords) sau Facebook (Facebook Ads) si implicatiile fiscale pe care companiile trebuie sa le aiba in vedere atunci cand apeleaza la acest tip de promovare.
TVA este o taxa pe consum, care este suportata si platita de consumatorul final al unui bun sau serviciu. Colectarea acestei taxe de la fiecare consumator in parte ar fi extrem de dificila, de aceea societatile comerciale sunt intermediare in acest proces, si astfel, taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care afecteaza tranzactiile de achizitii si de vanzare pe care le realizeaza companiile. Daca luam in calcul tranzactiile de bunuri sau servicii intre parteneri localizati in tari diferite, mecanismul de aplicare are anumite particularitati.
In incercarea de a simplifica normele de aplicare a legislatiei TVA, statele membre ale Uniunii Europene au numit o regula generala, ca beneficiarul unor prestari de servicii sa fie raspunzator de plata TVA. Locul prestarii de servicii si, in consecinta, cota TVA aplicabila, se stabilește in functie de calitatea beneficiarului, și anume daca acesta este persoana impozabila sau nu.
Daca vorbim despre Google si Facebook, acestea au sedii inregistrate in Irlanda, locatie de unde factureaza toate serviciile catre clientii din Europa.
Din punct de vedere fiscal, serviciile reprezentand publicitate online se incadreaza in categoria prestarilor de servicii supuse, de asemenea, regulii generale. Astfel, la momentul in care un client iși creeaza un cont online, prestatorul (Google, Facebook etc.) va solicita informatii cu privire la tipul de beneficiar din punct de vedere fiscal: cont