La secţia de limbă română a şcolii din Baraolt, judeţul Covasna, învaţă un singur băiat de clasa a V-a. Orele de matematică, română şi limbi străine şi le petrece singur cu profesorul. Vali Preda este singurul elev din clasa a V-a a Şcolii Generale „Gaál Mozes“ din Baraolt. Din cei 10.000 de locuitori ai oraşului covăsnean, doar 3% sunt români. Restul sunt maghiari. Citiţi şi:
Braşov: Elevii din Transilvania învaţă după manuale inutilizabile de maghiarăHunedoara: Afacere cu dispozitive de copiat pentru eleviElevii români au câştigat patru medalii la Olimpiada Internaţională de GeografieTimişoara: Toate şcolile din Timiş sunt obligate să-şi cumpere 200 de măşti antigripă porcină
Înconjurat de elevi mai mari, Valentin Preda (11 ani) învaţă într-o clasă cu predare simultană. Din cauză că la secţia de limba română a şcolii generale din Baraolt sunt doar 20 de elevi, ei învaţă în clase formate din şcolari de vârste diferite.
La orele de matematică, limba română şi la cele de limbi străine, Vali este singurul elev din clasă. El şi profesorul. Într-o clasă mică, cu bănci din lemn în care îşi aşează un ghiozdan aproape cât el de mare, Valentin notează apăsat şi cu grijă ceea ce i se explică.
Copilul are mereu „ghinionul“ ca el să fie singurul ascultat de profesor, pentru că, orice ar face, catalogul se deschide mereu numai la el. Nu are de la cine să copieze la lucrările scrise, nu are cine să îi sufle la oral şi nu se ceartă cu colegii pentru locurile în bănci.
„Mă descurc, nu am probleme“
„M-am obişnuit. Cel mai mult îmi place să învăţ la limba română. Mă înţeleg destul de bine cu colegii, mai ies în pauză ori stau în clasă. Mă descurc, n-am probleme“, spune Valentin uşor îmbujorat.
„Măi, ţi se îndeplineşte visul! Devii vedetă!“, exclamă râzând unul dintre colegii de „simultană“.