Confruntandu-se cu o recesiune care a amenintat unele nume bine cunoscute cu disparitia, industria bunurilor de lux incearca sa profite de tehnologie si abordeaza segmentul online de care in trecut nici nu voiau sa auda.
Din cauza disputelor legale permanente privitoare la vanzarile online de bunuri contrafacute, a temerilor privitoare la deteriorarea imaginii unor marci si unei istorii de esecuri costisitoare, multi dintre cei implicati in industria modei au in continuare o atitudine prudenta fata de internet, scrie The New York Times.
Nu cu mult timp in urma, spune Federico Marchetti, fondator al Yoox, o companie din Milano care opereaza site-uri de comercializare a unor marci de lux ca Valentino, Emilio Pucci si Jil Sander, "predomina scepticismul. Acum, este exact invers".
Piata in scadere
In conditiile in care vanzarile de bunuri de lux sunt asteptate sa scada la 154 de miliarde de euro (229 mld. dolari) in acest an, de la 170 de miliarde de euro in 2008, conform analistilor din cadrul firmei de consultanta Bain, nu exista sanse ca veniturile din online, reprezentand inca un mic procent din total, sa acopere diferenta.
Una dintre cele mai stralucitoare aparitii pe web a fost Net-a-Porter, un site din Londra care comercializeaza articole si accesorii de fashion high-end. Desi vanzarile din Statele Unite ale site-ului au incetinit in cea mai dificila perioada a recesiunii, acestea si-au revenit de atunci si au continuat sa avanseze cu rate de doua cifre pe alte piete, spun oficialii companiei. Ei se asteapta ca vanzarile sa depaseasca 100 de milioane de lire sterline (112 mil. euro) in acest an, in crestere de la 82 de milioane de lire sterline anul trecut.
"Era ceva foarte logic sa permiti femeilor sa cumpere cand doresc, cum doresc, la serviciu, acasa, in dormitor", declara Natalie Massenet, fondatoarea companiei.