Mai bine mai tarziu decat niciodata. Ministrul Finantelor Bogdan Dragoi a inaintat marti un proiect de lege prin care Statul incearca sa faca ordine in zona complicata si stufoasa a evaziunii cu pacura. De ani de zile in Romania motorina era vanduta drept pacura, numai din diferenta de accize profitul fiind de 359 euro/tona. Pacura si produsele asimilate sunt utilizate drept combustibil pentru incalzire. Totusi, exista cazuri cand aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor, situatie in care sunt accizate la nivelul motorinei. Nivelul accizelor pentru pacura este de 15 euro/tona, in timp ce nivelul accizelor pentru motorina este de 374 euro/tona, adica de aproximativ 25 de ori mai mic. La o cisterna de 26 de tone, profitul depaseste 9000 de euro.
Cum se face evaziunea in mod concret?Motorina e trecuta in acte drept pacura si pleaca “la export” de la antrepozitele fiscale în regim suspensiv care sunt neaccizate. Ele nu ajung insa niciodata la destinatia din acte, ci sunt vandute prin intermediul unor firme fictive in tara. Castigul mediu este de aproximativ 400 de milioane de lei pentru o cisternă de 26.000 de litri de produs neaccizat.
De regula, retelele sunt formate din 10-15 persoane, specializate fiecare: unul raspunde de relaţia cu antrepozitul fiscal, altul de relatia cu banca, altul de falsificarea facturilor, de transport şi de distribuţie. De regula, se folosesc cisterne inchiriate tot in baza unor documente false, pentru ca evazionistilor sa li se steraga urma.
"Proiectul de lege nu strica, dar ma indoiesc ca va starpi evaziunea. Vor cadea evazionistii incepatori. Starpirea evaziunii fiscale in zona acestor produse nu a reusit nici in tarile civilizate. E insa un pas important si necesar", au declarat pentru HotNews.ro reprezentanti ai jucatorilor de pe piata carburantilor.
Constructorii