Înainte ca arhitectura modernă a băilor să capete amploare, vechile băi turceşti, „hamam”, găzduiau sultani în plin complot şi concubine aspectuoase care dansau pentru aceştia. Fascinaţia turistică a băilor turceşti a rămas încă activă, iar nevoia tot mai crescută a femeilor de a fi frumoase le-a relansat. Sursa: guralsapanca.com
Termenul ”hamam” provine din limba arabă, iar în unele dialecte cuvântul reprezintă doar ”toaletă” sau ”sală de baie”, în timp ce în altele poate fi regăsit ca ”lac geotermal” sau ”oraş spa”.
Afacere de miloane
În prezent, mulţi dezvoltatori investesc milioane de dolari să cumpere şi să restaureze cele mai elegante dintre băile uitate de timp ale Istanbulului.
„Se prezice un viitor bun pentru hamam-uri. Oamenii au realizat că pot fi o afacere rentabilă”, a spus Aydin Bulut, manager al hamam-ului din cadrul faimoasei moschee Suleymaniye.
Baia lui Suleyman I a fost ridicată în 1557 de către Mimar Sinan, un architect al vremii cu mult potenţial, autor al multor construcţii celebre ale oraşului. Preţurile sunt totuşi ridicate. Baia Cagaloglu Hamam din Istanbul, creată în 1741 în onoarea Kaiserului Wilhelm II al Germaniei, este pusă în vânzare pentru 16 milioane de dolari.
Mai mică, baia Ayakapi Hamam, construită tot de Sinan, şi-a pierdut destinaţia iniţială şi este pusă în vânzare contra sumei de 3 milioane de dolari, a adăugat managerul. Succesul băilor istorice printre turiştii selecţi a convins dezvoltatorii de potenţialul acestora. Astfel, un masaj poate ajunge la preţul de 55 de dolari de persoană.
Hamam-urile sunt atracţii turistice cheie, lăsând vizitatorii să retrăiască, pentru puţin timp, ce-i drept, opulenţa şi luxul vechiului Orient. Turcia a înregistrat, în 2008, 26.3 de milioane de turişti străini şi plănuieşte ca, până în 2023,să atragă 63 de m