Din Hotărârea nr. 3 din 2 august 2012, prin care Curtea Constituţională a României (CCR) a respins contestaţiile referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului, a dispărut un paragraf esenţial pentru stabilirea cvorumului.
Iată paragraful: "În speţă, însă, sunt aplicabile dispoziţiile legale ale art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.370/2004 privind alegerea preşedintelui şi ale art.17 din Legea nr.3/2000 privind referendumul.(*)".
Hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial fără acest paragraf care arată clar la ce lege se raportează stabilirea cvorumului de la referendum.
Guvernul a susţinut că legea care stabileşte cvorumul este legea privind alegerile pentru Parlament, reglementare potrivit căreia românii cu domiciliul în străinătate nu figurează pe listele electorale permanente, astfel încât cvorumul nu i-ar fi inclus şi pe aceştia.
Potrivit declaraţiilor făcute de premierul Victor Ponta, în evidenţa MAI ar exista aproximativ 500.000 de astfel de persoane.
Dacă legea la care se raportează referendumul este Legea din 2004 pentru alegerea preşedintelui, atunci cetăţenii români cu domiciliu peste hotare figurează pe listele electorale, astfel încât ei sunt număraţi la cvorum.
Paragraful care a fost uitat atunci când s-a publicat în Monitorul Oficial din Hotărârea CCR nr. 3, lămureşte aşadar această controversă şi face impsoibilă eliminarea de pe listele electorale a celor aproximativ 500.000 de cetăţeni români cu domiciliu în străinătate, printre care mulţi sunt din Republica Moldova.
Cetăţenii cu domiciliul în străinătate nu reprezintă întreaga categorie a celor plecaţi în străinătate. Cei mai mulţi dintre cei care lucrează sau studiază afară, nu şi-au schimbat domiciliul din acte, aşa încât figurau oricum pe listele permanente. Guvernul şi-a propus însă şi