La Paris sau Bucureşti, ministerelor de Externe li s-au redus bugetele. UE tocmai lansează însă un serviciu paralel cu diplomaţiile celor 27. Ar putea serviciul extern european sa creeze veritabile Ambasade UE, comune statelor membre? FP România a cerut opinia unei specialiste în politici europene.
Nu este posibil în acest moment, pentru simplul fapt că statele membre nu sunt pregătite să renunţe la propria lor diplomaţie, la propria lor politică externă şi, prin urmare, nu sunt pregătite să renunţe la propriile ambasade. Dar, înlocuirea rămâne o posibilitate teoretică pentru viitor. Deocamdată, Serviciul European de Acţiune Externă (European External Action Service - EEAS) începe să se contureze ca şi concept, urmând ca la sfârşitul acestei luni Parlamentul European să „parafeze" varianta finală de organizare şi regulile de funcţionare ale EEAS.
Din toamnă (octombrie sau noiembrie) urmează să se contureze Ambasadele UE în multe ţări ale lumii. Ele vor răspunde în faţa Înaltului Reprezentant pentru Politică Externă şi de Securitate a Uniunii, Catherine Ashton, şi a cabinetului său, alcătuit dintr-un fel de „secretari de stat" cu însărcinări regionale, o serie de consilieri ş.a.m.d.
Minister internaţional
Împreună, ambasadele şi cabinetul complex al dnei Ashton vor alcătui un fel de minister al afacerilor externe al Uniunii - EEAS. Spun, „un fel de" pentru că situaţia este mai complicată.
EEAS nu va fi un minister în sensul pe care-l cunoaştem: o birocraţie cu rol de implementare a politicii externe a unui stat. UE nu este un stat, nici cel puţin o federaţie, iar atribuţiile executive au fost şi rămân împărţite între câteva instituţii fundamentale. Comisia Europeană este cea care a avut şi pretinde în continuare rol executiv, dar şi de concepţie, de iniţiativă şi de planificare. Comisia are comisari pentru Dezvoltare, Extindere şi Politica