Ryna, lungmetrajul de debut al Ruxandrei Zenide, are actiunea plasata intr-un „oras de la capatul lumii“. Asa il vede chiar primarul sau si asa il vedem si noi pe ecran: imense spatii pustii si ostile, in care oamenii sint simple accidente trecatoare. Iar comunitatea care-si duce veacul in acest tinut uitat de timp graviteaza in jurul unei singure persoane: Ryna (Dorotheea Petre) – o adolescenta de 16 ani, a carei frumusete nu poate fi camuflata de lipsa unor semne ale apartenentei la „al doilea sex“.
- intre doi dictatori
Patrunzind in lumea Rynei, dam peste o sageata indicatoare pe care sta scris „Biris si familia“. Vasile Biris (Valentin Popescu), tatal eroinei, este un mic intreprinzator (in propria batatura, ofera servicii specifice de benzinarie si de atelier auto, dar si de fast food rustic). Despre el aflam, prin intermediul Rynei, ca si-a dorit foarte mult un fiu, insa tot ce i-a putut oferi sotia sa (Aura Calarasu) a fost o fiica. Ca atare, tatal si-a tratat mereu fata ca pe un baiat, ba chiar a facut tot posibilul sa-i anuleze identitatea feminina. Filmul Ruxandrei Zenide nu insista asupra motivatiilor interioare ale comportamentului sau, ci asupra celor exterioare: traind intr-o comunitate in care domneste patriarhatul, iar familiile sint medii izolate si deseori in conflict, Biris se comporta acasa ca un mic dictator, convins fiind ca aici i se cuvin puterea deplina, supunerea si respectul celorlalti, ca lider si unic aducator de venit. „Cit timp stai in casa asta, faci cum spun eu“, „Eu iti dau sa maninci“ sau „Daca nu-ti convine, acum pleci“ sint doar citeva dintre „argumentele“ pe care i le arunca fiicei sau nevestei.
Daca in cadrul restrins al familiei Ryna il are de infruntat doar pe tatal care-i neaga feminitatea, in cadrul mai larg al comunitatii lucrurile se complica, deoarece mai toti barbatii urbei ii fac avansu