● Constanţa Roşoiu, Preţul corect, Editura Cartea Românească, 2012.
Spuneam săptămîna trecută că 2012 a fost, cel puţin pînă acum, un an foarte slab pentru proză, dar că la tîrgul de carte îşi vor lansa noile romane, printre alţii, Radu Aldulescu, Filip Florian şi Florina Ilis, ceea ce ar mai putea salva onoarea pierdută a acestui gen care, în ultimii doi-trei ani, a dat cîteva cărţi bune, deja traduse. Proza scurtă pare însă în continuare fragilă şi nebăgată în seamă. Anul trecut am avut ce citi (deşi, îmi amintesc că am fost şi atunci nemulţumit), comeback-ul lui T.O. Bobe – Contorsionista (Humanitas), best of-ul lui Răzvan Petrescu – Rubato, (Curtea Veche), plus trei debuturi, unul în gen, al lui Bogdan O. Popescu – Viaţă de aruncat (Polirom), şi două absolute, ambele la Casa de pariuri literare, Mihai Mateiu cu Oameni şi Lavinia Branişte cu Cinci minute pe zi, ambele remarcabile şi despre care am scris pe larg la vremea lor.
DE ACELASI AUTOR Bilanţ 2012 Cel mai rapid roman din lume Conjuraţia Eminescu (II) Inocenţa. Roman & muzeu De altfel, remarcam, la bilanţul făcut anului editorial 2011, faptul că editurile mari păreau deja să fi pierdut monopolul pe debut şi pe literatura tinerilor. De la momentul din 2004, cînd Polirom a dat un mare vot de încredere literaturii tinere, debutînd şi lansînd în doi-trei ani un număr impresionant de noi autori, de la acel moment de revitalizare şi efervescenţă editorială pare să fi trecut o veşnicie. În acei ani, pe trendul iniţiat şi întreţinut de Polirom, se activaseră şi editurile mai mici (Paralela 45, Curtea Veche, Aula) care mai toate intraseră pe piaţa debuturilor, dar şi Humanitas, unde, la un moment dat, au debutat cîţiva scriitori interesanţi într-o colecţie de proză care n-a rezistat însă foarte mult. Preluarea editurii Cartea Românească de către Polirom a însemnat însă şi predarea unei ştafete, major