Mihai Oroveanu acuză autorităţile pentru starea în care se află arta contemporană românească. Directorul Muzeului Naţional de Artă Contemporană (MNAC), Mihai Oroveanu, este istoric de artă, autor al unor studii şi cărţi de specialitate, fotograf şi sportiv pasionat. Licitaţia „De la Bucureşti la Paris. O panoramă a artei româneşti“ se va desfăşura simultan în sala Drouot Montaigne din Paris şi, prin sistem on-line, la Hotel Novotel din Bucureşti, pe 29 martie. Artizanul acestui eveniment a fost Mihai Oroveanu.
Adevărul: Eşti iniţiatorul, printre multe altele, al unei licitaţii simultane Bucureşti-Paris. Cum s-a realizat această premieră pe piaţa de artă românească?
Mihai Oroveanu : Dacă ultima licitaţie de la Paris, cu colecţia lui Yves Saint Laurent şi Pierre Bergé a realizat o sumă foarte mare, asta se datorează conjuncturii.
De fapt, acum, lucrurile se întind pe orizontală. Specialiştii în licitaţii şi-au dat seama că varietatea şi preţul mic pot convinge o clasă medie să investească în lucrări absolut valabile şi atunci au căzut, în general, vârfurile, mai ales cele din arta contemporană.
Pieţele emergente, cum este China, de exemplu, interesează acum mai puţin. Faptul că arta contemporană chineză a ajuns la preţuri exorbitante s-a datorat unor speculaţii şi unor înţelegeri ale bancherilor din Hong Kong.
Ei au reuşit să aducă piaţa chinneză pe locul III în lume, chiar înaintea Franţei. Ultimele două târguri, de la Shanghai şi de la Miami, au cam redus această dezvoltare pe verticală. Acest moment ne-a făcut pe noi interesanţi pentru „commissaire-priseur“-ii din Occident.
Care au fost zonele de interes ale selecţionerilor?
Lucrările propuse aparţin mai multor perioade, de la Grigorescu şi interbelici la foarte mulţi tineri. Au fost unele galerii interesate, ca