VIATA MEA E UN ROMAN Prin fata camerei lui de luat vederi au trecut Stefan cel Mare cu sabia-n vant, Ion aâ lui Rebreanu, Tanase Scatiu si Veronica-mititica. Marian Caraivan este el insusi un personaj din culisele cinematografiei romanesti, o viata masurata in kilometri de pelicula. ALEX NEDEA
CUPLU. O relatie durabila Marian Caraivan si "iubita sa" "M-am nascut in cinematografie", zice Caraivan, pronuntand cu gravitate fraza care parea din timp pregatita. Sade pe un scaun cu mainile proptite pe genunchi. Gros plan: ochelarii lui cu rame din plastic, cu lentile largi, ii acopera ochii de o culoare ciudata, intre albastru si caprui, buzele subtiri vorbesc despre cum s-a indragostit el de imagine. Descrie. Era la scoala in Giurgiu⦠o camera obscura, luminata de un bec rosu, mana lui trecand prin solutie hartia alba pana cand, incetul cu incetul, portretul pozat de el cu un Smena s-a ivit de nicaieri. De la fotografie a sarit repede la film. A dat in Bucuresti la Scoala Tehnica Cinematografica si de acolo, in 1962, s-a pomenit la Buftea direct la sectia unde se faceau trucaje. Trei ani a furat meserie de unde a putut, il analiza pe maestrul Ovidiu Gologan cum pune lumina. Plan-ansamblu: studioul stirilor Antena 1, unde ne poftise la interviu. El, operatorul-sef de la stirile de la ora 13:00, sta pe un scaun inalt langa un car de filmare, noi suntem tinuti in picioare in fata lui. Luam notite. "In â65 am ajuns operator la filme de scurtmetraj, din acelea propagandistice. La Buftea se primise insarcinarea ca eu sa fac un documentar despre Ministerul Agriculturii". A filmat ferme, animale, tarani, productie etc. si asa de impresionati au fost cei de sus, ca au cerut ca din ferme, animale, tarani etc. sa se faca film artistic. "Stateam cate un an prin paduri sa filmam partide de vanatoare. Filmele erau tot pentru protocol, sa atraga ministri din Vest sa