•Sansele elevilor ce termina clasa a opta se rezuma doar la a se pregati pentru o meserie pe care ar putea sa o practice
Pana la jumatatea lunii trecute exista in Iasi Comisia de Expertiza Complexa pentru Invatamantul Special, de pe langa Inspectoratul Scolar Judetean, comisie care era penultima veriga in lantul care hotara statutul de persoana cu deficienta mintala al unui copil. Prima persoana care ar putea observa ca este ceva in neregula cu mintea copilului ar trebui sa fie parintele, dar cum in astfel de cazuri majoritatea parintilor au ei insisi probleme (cu bautura, cu faptul ca au familii dezorganizate, etc.), sarcina revine unui cadru didactic (educator sau invatator), care face o trimitere spre diagnosticare catre Laboratorul de Sanatate Mintala. Urmatoarele etape ar fi fost validarea diagnosticului de catre comisia amintita si de catre o alta comisie din cadrul Consiliului Judetean (aceste comisii s-au desfiintat, urmand ca de anul viitor sa se infiinteze doar una singura, cu reprezentanti ai ISJ si CJ). Apoi, copilul diagnosticat este retras din invatamantul obisnuit si trimis la o scoala speciala, in judet existand scoli de acest fel la Pascani, Cozmesti, Targu Frumos si Iasi.
Pe bulevardul C. A. Rosetti se afla Scoala Speciala "Constantin Paunescu", care, pentru o identificare mai usoara, in perioada "de trista amintire" era cunoscuta ca fiind "scoala ajutatoare". Conform prevederilor Regulamentului de organizare si functionare a invatamantului special, institutia amintita ofera scolarizarea copiilor cu deficienta mintala (usoara, moderata si severa ) la nivel prescolar, primar si gimnazial.
Cei mai multi ajung in strada
Tot aici sunt scolarizati si copiii infestati cu HIV sau bolnavi de SIDA de la Centrul de Plasament Guliver. In prezent, scoala are 534 de copiii, dintre care aproximativ 140 sunt di