Tânărul hunedorean are brevet de pilot de la 16 ani, iar pasiunea pentru zbor l-a motivat să obţină trofee importante la competiţii locale de planorism.
Prima oară a mers cu tatăl său pe aerodromul de la Săuleşti, de lângă Deva, când avea vreo zece ani. A zburat atunci şi „a contractat” microbul, aşa că acum spune că vrea să facă aviaţie militară, la Academia Forţelor Aeriene din Braşov unde, după părerea lui, „ai ocazia să zbori mai mult, în comparaţie cu aviaţia civilă”.
Îşi aminteşte cât de încântat a fost prima oară când s-a ridicat în aer într-o Wilga, cum se uita la bordul avionului, plin de butoane şi cadrane cu ace. „Când am aterizat aveam un zâmbet de la o ureche la alta. A fost extraordinar! A zburat şi tata atunci, dar el nu s-a simţit prea bine”, şi-a amintit Dan, râzând.
Brevet de pilot, înaintea permisului de conducere
Când a împlinit 16 ani, vârsta minimă impusă de lege, primul lucru pe care l-a făcut a fost să îşi ia brevetul de pilot pe planor. Pentru asta, spune că e nevoie de absolvirea unor cursuri teoretice de două luni. Cursuri la care a mers în fiecare week-end, sâmbăta, dar şi duminica, timp de 4-5 ore, acestea fiind urmate de examene, dar şi de câteva zeci de ore de practică.
„Sunt nouă examene din teorie, printre care aerodinamică, meteorologie, aparate de bord, legislaţie aeronautică, reglementări radio şi navigaţie, iar la fiecare dintre acestea trebuie să obţii nota minimă de 7,5”, a explicat Dan. Nu a fost prea uşor nici să primească permisiunea mamei sale, care era îngrijorată din cauza noului hobby al fiului ei. „M-a avut o săptămână la mână, am insistat, am spălat vase”, glumeşte hunedoreanul.
Patru ore sub nori
Dan susţine că tehnica în planorism e simplă: pentru că nu are motor, care să te propulseze şi să te menţină în aer, planorul este remorcat de un avion,