Peste jumatate din farmaciile din Romania inregistreaza vanzari anuale intre 85.000 de euro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pe baza datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, insa in varful piramidei se afla unitatile situate langa spitale, ale caror vanzari pot ajunge la 2 mil. euro anual.
In cazul retelelor mari precum Sensiblu, Dona, Catena, Help Net sau Centrofarm vanzarile medii anuale sunt intre 400.000 si 700.000 de euro, duble fata de nivelul din restul pietei, conform calculelor ZF pe baza informatiilor din Anuarul de Business al Romaniei.
Suprafata medie a unei farmacii in Romania este de 70-80 mp, astfel ca vanzarile anuale medii pe metrul patrat sunt cuprinse intre 1.100 si 5.100 de euro anual. In cazul retelelor, vanzarile medii se situeaza intre 5.300 si 9.300 de euro anual pe metru patrat. Spre comparatie, in cazul unui hipermarket dintr-o retea straina, vanzarile medii anuale pe metrul patrat sunt de circa 8.000 de euro, iar un retailer de electrocasnice vindea in 2008 in medie de 3.000 de euro pe metrul patrat. Cele mai mari vanzari pe metrul patrat in retailul modern le are reteaua Metro Cash & Carry cu 9.300 de euro pe metru patrat pe an, potrivit calculelor ZF.
Locatia cantareste cel mai greu
"Retelele au in general vanzari mai mari, insa exista si unitati mai mici care si-au fidelizat clientii in trecut, cand existau plafoanele la farmacii, iar oamenii s-au obisnuit sa cumpere din acele locatii", a spus Dorin Catana, directorul general al Centrofarm, una din principalele retele de pe piata locala.
Retelele cu cele mai mari vanzari anuale pe unitate sunt Sensiblu si Dona, potrivit calculelor ZF. Astfel, Sensiblu, care a avut anul trecut afaceri de 154,8 mil. euro si opera 221 de unitati, a vandut pe unitate de circa 700.000 de euro, nivel la care ajunge si Dona cu vanza