Experţii explică evoluţia prin majorarea taxelor şi extinderea de la 7 la 10 ani a vârstei maxime a automobilelor ce pot fi aduse în ţară.
Anul trecut, în Republica Moldova au fost importate 25.000 de automobile, cu 4% mai puţin decât în 2011. Reducerea a fost provocată de scăderea cu circa 22% a importului de automobile noi.
Cel mai prost rezultat din 2005
În consecinţă, cota autoturismelor noi în totalul importurilor auto a coborât la doar 18,2%, cel mai prost rezultat din anul 2005. În acelaşi timp, importul de maşini vechi a crescut cu 1,5%. Datele statistice arată că două treimi din automobilele importate au vârsta între cinci şi şapte ani, 13,2% au între doi şi patru ani, iar 3% sunt de şapte-zece ani.
„Această evoluţie în mare parte se datorează creşterii taxelor la importul de automobile şi deciziei autorităţilor de a extinde limita de vârstă a maşinilor importate de la şapte la zece ani. În aceste condiţii este dificil să se repete boom-ul din anii 2007-2008, când cota automobilelor noi a ajuns la 40-45%“, susţine economistul Roman Chircă.
Chiar dacă a înregistrat o scădere a importurilor cu 7%, Dacia a reuşit să-şi menţină poziţia de lider de piaţă, cu circa 18% din totalul vânzărilor de vehicule noi din Republica Moldova. Pe locul doi se află Chevrolet, cu o cotă de 11% şi un avans de peste 25%. Locul trei îi revine producătorului Skoda, cu 10,4% din piaţa automobilelor noi.
Vânzări-record de porche
Datele statistice arată că doar trei producători din Top 20 cele mai populare vehicule noi au înregistrat creşteri, în timp ce restul - scăderi. Cele mai mari scăderi au Mitsubishi (59%), Hyundai (peste 50%) şi Lada (45,2%). Cea mai spectaculoasă creştere, de peste 35%, s-a înregistrat la automobilele de lux Porsche (88 de maşini noi), urmate de Land Rover (103). Victor Morar, manager pentru vânzări la Porsche Center M