Deşi ne aflăm într-o perioadă în care preţurile carburanţilor au dus la proteste, există totuşi variante care pot duce la scăderea semnificativă a costurilor de transport. Una dintre ele este cumpărarea de maşini pe bază de GPL sau montarea unei instalaţii omologate pe o maşină deja existentă.
Costurile exploatării unei maşini pe GPL (gaz petrolier lichefiat) sunt cu circa 35% mai mici, datorită diferenţei de preţ a GPL-ului faţă de benzină: dacă un litru de benzină costă acum circa 5.2 lei, un litru de GPL costă circa 2.69 lei. Diferenţa acoperă rapid costurile montării unei instalaţii GPL, ţinând cont că unele dintre cele mai performante instalaţii costă circa 700 de euro. În 18.000 de km, având în vedere şi consumul care creşte cu 10-15%, instalaţia se amortizează.
Maşini noi, oferte puţine
Sunt doar câteva modele de maşini noi oferite cu sistem GPL în România la începutul anului 2011. Dintre acestea amintim două modele Dacia şi unul Skoda, în lipsa altor oferte, deşi în străinătate maşinile pe bază de GPL sunt din ce în ce mai căutate. Interesant este şi că Opel şi Fiat, care au avut în oferta lor din trecut modele pe GPL, par să fi renunţat la ele, românii fiind mari amatori de benzină sau motorină.
Dacia Logan 1.6 MPI 90 CP Laureate GPL oferă un cuplu maxim de 128 Nm, ajunge de la 0-100 km/h în 11,5 secunde şi are 175 km/h viteză maximă, la un consum mediu 7,3%.
Dacia pe GPL costă 9650 euro cu TVA inclus, diferenţa de 950 de euro faţă de Logan 1,6 MPI 85 CP Laureate pe benzină (6,7% consum) fiind recuperată în circa 23.000 km.
Mai există şi Dacia Logan MCV Preference GPL cu 5 locuri şi motor de 1.6 MPI 90 CP (10.750 euro), iar oficialii Dacia anunţau că şi Duster va fi oferit în curând cu sistem GPL. Interesant este că Sandero nu este oferit pe GPL în România, deşi în Franţa exact acest model face furori.
Skoda ofe