Aproape de sfîrşitul unui an editorial care se arăta sărac, dîndu-ne încredinţarea că, într-adevăr, „atunci cînd armele vorbesc muzele tac“, o toamnă oarecum întîrziată aduce cu sine o recoltă literară (însă nu doar literară) neaşteptată. An al reaprinderii unor războaie culturale cu origini în dezbaterile şi polemicile primului deceniu postdecembrist, an al petiţiilor pentru cauze precum democraţia ori atît de des invocatul „stat de drept“, an al zgomotului şi furiei iscate, de pildă, în jurul unor instituţii strategice precum ICR, 2012 se anunţa, pînă acum cîteva săptămîni, cvasiratat, judecînd după titlurile apărute pe piaţa de carte autohtonă. Aşa se vedeau lucrurile în vară, la Bookfest – iar în lunile toride care au urmat, perspectiva unei producţii literare în amorţire a părut să se contureze din ce în ce mai clar. Situaţia s-a răsturnat ca prin minune în octombrie-noiembrie. Şi cea mai bună dovadă este oferta nesperat de bogată pe care editurile au putut-o etala cu prilejul recent încheiatei ediţii a Tîrgului Internaţional de Carte Gaudeamus. O simplă enumerare, oricît de selectivă, a unor titluri ori tendinţe editoriale semnificative ar ocupa cîteva coloane bune. Lista pe care o prezint aici, succintă şi inevitabil subiectivă, încearcă să dea doar o idee despre oferta tîrgului de carte de curînd încheiat, insistînd mai mult asupra unui bilanţ literar al etapei. Încep cu poezia, generos promovată de mai multe edituri: Tracus Arte, Brumar, Vinea, Herg Benet sau Cartea Românească (aceasta din urmă revificîndu-şi, s-ar zice, colecţia de poezie, după o agonie de cîţiva ani) au propus, la acest tîrg, numeroase titluri de neignorat, dintre care amintesc, iată, într-o ordine întîmplătoare – la Editura Vinea: Cocoloşul bis de Şerban Foarţă; la Tracus Arte: Substanţe interzise de Liviu Ioan Stoiciu, Căderea-n sus a corpurilor grele de Ioan Es. Pop, Sigurătatea v