Eşantionul supus comparabilităţii,evenimentul rutier autohton, priveşte semestru I/2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. După trecerea primelor şase luni ale anului în curs constatăm că s-au înregistrat reduceri semnficative la toţi cei tei indicatori statistici de bază, după cum urmează: mai puţine accidente grave, cu 384 cazuri, cu 77 decedaţi mai puţin şi 621 răniţi cu semnul minus.
Aşadar, semestru I/2013 comparativ cu semestrul I/2012 are următoarea configuraţie : accidente 3586 (3970 în semestrul precedent) rezultând un minus sau reducere de 384 accidente; persoane decedate 707 ( 784 în 2012) adică un minus de 77 şi 5364 răniţi în 2012 sem. I faţă de 4723 în aceeaşi perioadă a anului în curs, rezultând un minus de 641 de persoane.
Clasamentul celor mai periculoase cauze de producere a celor mai numeroase şi grave evenimente rutiere scoate în evidenţă faptul că viteza neadaptată la condiţiile de drum ocupă primul loc, atât în semestrulI/2012 cât şi în 2013. Concret, această cauză a determinat producerea a 730 accidente cu 156 de morţi şi 1299 răniţi în semestrul I al anului trecut şi 700 accidente grave cu 161 morţi şi 1198 răniţi în semestru I al acestui an.
Locul doi în ierarhia cauzelor generatoare de accidente revine pietonului care, pe fondul traversării neregulamentare a drumului public a cauzat 659 accidente finalizate cu decesul a 116 persoane şi rănirea altor 562 de subiecţi. Pentru anul 2012 situaţia se prezintă astfel : 772 accidente cu 140 decedaţi şi 602 răniţi. Semestrul I/2013 a adus corectări, cu semnul minus, la toţi cei trei indicatori, astfel: accidente 659 (-63),decedaţi 116 (-24) şi răniţi 562 (-40).
În ierarhia cauzelor accidentogene, locul trei este ocupat de cauza ce defineşte actuala stare de dispreţ şi sfidarea legii de către o parte a automobiliştilor , recte neacordarea priorităţii de trecere