TIMISOARA. Orice sofer care se respecta isi doreste ca la primele ore ale diminetii cand pleaca de acasa la locul de munca sa intre direct in masina fara sa deszapezeasca autoturismul si sa plece repede la drum fara sa astepte ca motorul sa se incalzeasca.
Solutia pentru a beneficia de astfel de conditii este instalarea unui sistem „sirocol“. Acest aparat este, de fapt, un incalzitor auxiliar in stationare. Pe intelesul tuturor este o minicentrala ce incalzeste antigelul din motor sau aerul din interiorul masinii folosind ca si combustibil benzina sau motorina.
Minicentralele se alimenteaza la 12v sau la 24v. Aceste aparate pot fi pornite in mai multe moduri: automat, comandate din calculatorul masinii, cand temperatura de afara scade sub 5 grade Celsius sau comandate de un ceas, astfel ca fiecare sofer isi poate programa ora de pornire, durata de functionare si temperatura.
„Acest sirocol este de fapt un resou electric. La intretinere sunt destul de scumpe, insa avantajul este ca nu se strica usor. Un impediment ar fi ca piesele in Romania sunt greu de gasit si automat trebuie practic schimbat intreg sistemul, daca se strica”, explica Florin Rebeles, electrician auto.
Sistemul de incalzire a fost dezvoltat pentru masini mari, insa in scurt timp a devenit o fita, chiar daca pretul nu este la indemana oricarui sofer. Cel mai ieftin sistem costa undeva la 24 de milioane, insa se poate ajunge si pana la la o suma dubla, in functie de caracteristicile pe care le are.
„Acest sistem de incalzire nu a prea fost folosit pentru masinile de strada. A fost practic construit pentru masini mari: campioane, autobuze microbuze, pentru soferi care petrec multe ore la volanul masinii si-si petrec si multe nopti in cabina. Practic este solutie excelenta pentru ca soferii sa nu mai stea cum se spune pe motorina masinii si sa se incalzeazsca. Plus ca