2013 va aduce cateva deschideri importante de centre comerciale pe piata locala, iar prima inaugurare a anului va avea loc la finalul acestei luni in Botosani, oras aflat intr-o zona care prin puterea de cumparare nu se situeaza in "prima liga" a investitiilor din retail.
H&M sau lantul de cinematografe Cine Grand sunt capetele de afis ale inaugurarii centrului comercial Uvertura Botosani. De ce este oportuna investitia in una din cele mai sarace zone din UE ( date din raportul Eurostat-n.r.)? In primul rand centrul comercial are o suprafata adaptata, de 15.000 mp, care se adauga si asa celui mai mic stoc din regiunea, care mai include Suceava sau Iasi. De altfel, dupa deschiderea mallului care a atras chiriasi importanti ca H&M, analistii considera ca piata va ajunge la saturatie si nu va mai putea suporta alte deschideri de centre comerciale.
Cum arata acum piata?
Potrivit DTZ Research (compania care se ocupa si de property managementul Uvertura Mall-n.r.), stocul de retail modern la mia de locuitori in Botosani s-a situat la 119 mp in 2012, cea mai mica valoare comparativ cu stocurile judetelor din regiune: de cinci ori sub media de 562 mp din judetul Suceava, de aproape trei ori sub media de 339 mp din judetul Iasi si de doua ori sub media din Bacau.
Sigur concurenta redusa poate ajuta retailerii sa prinda un "vad" bun in oras, insa in ciuda potentialul de crestere economic al judetului (PIB-ul pe cap de locuitor a fost in crestere in ultimii ani), totusi discutam de o zona in care veniturile salariale nete sunt printre cele mai mici din Romania, potrivit datelor Comisiei Nationale de Prognoza. Pe de alta parte, aceleasi date, arata in judet o rata a somajului mult mai redus decat in alte zone. Prin urmare, punand cap la cap datele, Botosaniul ar putea rezulta intr-un poem economic reusit pentru investitor, mai ales daca tinem cont d