Cu fiecare achizitie imobiliara sau de bunuri de larg consum facuta pe credit in valuta, crestem riscul de a ramane fara finantarile europene post-aderare. Sau, altfel spus, cu fiecare masina din import cumparata in leasing, pierdem cativa metri de autostrada. Desi regula pare absurda, exista si functioneaza in economiile emergente din centrul si estul Europei, marcate de grave dezechilibre structurale. Vecinii maghiari, bunaoara, simt pe pielea lor acest lucru, iar in scurt timp
Cu fiecare achizitie imobiliara sau de bunuri de larg consum facuta pe credit in valuta, crestem riscul de a ramane fara finantarile europene post-aderare. Sau, altfel spus, cu fiecare masina din import cumparata in leasing, pierdem cativa metri de autostrada. Desi regula pare absurda, exista si functioneaza in economiile emergente din centrul si estul Europei, marcate de grave dezechilibre structurale.
Vecinii maghiari, bunaoara, simt pe pielea lor acest lucru, iar in scurt timp ne vom alatura lor, pentru ca batalia dintre banca centrala si guvernul de la Budapesta este aceeasi ca amploare si ca miza cu cea purtata la Bucuresti. Prima cauta sa reduca, prin toate mijloacele, apetitul public pentru consum, indiferent ca este vorba despre investitii sau produse de larg consum. Al doilea este un maestru al derapajelor bugetare. Nu pentru ca nu se pricepe, ci pentru ca primul an in Uniunea Europeana nu s-a dovedit providential prin el insusi, economia Ungariei fiind inca in cautarea retetei reusitei economice. Aceasta este explicatia evolutiei dezastruoase a deficitului bugetar al tarii, pe cale sa “sara” de la cele 5,4 procente din produsul intern brut inregistrate anul trecut, la 6,1 procente, estimate pentru anul in curs. Dar chiar si asa, prognoza pe 2005 este considerata de catre Comisia Europeana ca fiin