Criza de porci din Romania a transformat transportul mai mult sau mai putin legal de porci din Ungaria spre Romania intr-o afacere obisnuita. Daciile, din ale caror portbagaje se aude un zgomot suspect, traverseaza frontiera aproape fara probleme dupa disparitia granitei vamale, scrie ziarul ungar Nepszabadsag, citat de Agerpres.
Daciile cu numar romanesc sosesc in satele ungare din apropierea granitei cu Romania, de unde incarca porci, achizitionati de la crescatorii locali, platind pe loc si indreptandu-se apoi catre Romania. Dat fiind ca frontiera vamala nu mai exista, transportul porcilor este liber, insa trebuie sa respecte niste reguli, ceea ce nu se intampla totdeauna. La vecinii romani, scrie ziarul mentionat, crescatoriile locale nu mai fac fata nevoilor si nici reglementarile sanitare veterinare nu sunt respectate peste tot, in multe locuri functionand abatoare ilegale, in timp ce numeroase familii taie porcul folosind metode traditionale iar carnea o depoziteaza la rece. Pentru transportul porcilor exista reguli clare, insa multi incearca calea nelegala, desigur asta pentru ca afacerea se dovedeste de succes chiar si fara documente, mai noteaza ziarul ungar.
Anul acesta, numai din comitatul (judetul) Csongrad au fost transportati catre Romania cateva mii de porci vii, cu respectarea reglementarilor in vigoare, spune Farle Csaba, adjunctul Directiei pentru Siguranta Lanturilor Alimentare si Sanatate Veterinara din cadrul Oficiului Pentru Management Agricol de Specialitate din comitatul Csongrad. Porcii vii pot fi transportati de pe proprietatile particulare sau din statiile de concentrare cu marcaj auricular, documente veterinare si de transport si cu vehicule aprobate in acest scop. In cazul firmelor mari, care transporta mai multe sute de animale, nu sunt de obicei probleme. Ele apar in cazul acelora care transporta intre 2-3 sau 10