ACUM, DUPA DOUA MII DE ANI
In traditia ortodoxa, credinciosul se apropie de sfintul altar aducind o jertfa care insoteste si un pomelnic. De obicei, pe un petec de hirtie sint insirate, pe doua categorii - vii si adormiti -, numele de botez ale celor pentru care respectivul doreste sa ceara mila si ajutorul lui Dumnezeu. In textul evanghelic care se va citi miine in biserici, in duminica a sasea dupa Rusalii, regasim si un argument in favoarea traditiei pomelnicului. Evanghelistul Matei ne relateaza, in capitolul 9, cum un slabanog (adica un paralitic) din Capernaum este adus prin osteneala unor prieteni la Hristos, spre a fi vindecat. "Indrazneste, fiule! Iertate sint pacatele tale!", ii spune Iisus inainte de a-l vindeca de cumplita boala. Gestul celor "patru insi", cum ii indica un alt evanghelist, Marcu, este paradigmatic pentru toti purtatorii de pomelnice. Caci intre cei care sint scrisi spre pomenire se afla deseori persoane care nu frecventeaza biserica, fie pentru ca sint atit de bolnavi incit nu se pot deplasa, fie pentru ca nu vor sa vina, traind in pacate care-i indeparteaza de Dumnezeu. Purtind pe pomelnic numele acestora (precum slabanogul era purtat pe targa), noi purtam insasi persoana desemnata de acel nume. Caci este o tainica legatura intre orice persoana si numele pe care-l poarta. Chemind sau invocind numele cuiva, facem sa fie prezenta cumva insasi persoana respectiva. Iar daca in pomelnic cerem, cel mai adesea, pentru cei vii, sa le dea Dumnezeu sanatate, e bine sa intelegem, din modul in care a lucrat Mintuitorul vindecarea slabanogului din Capernaum, ca ii ajutam pe cei pe care-i pomenim daca, in primul rind, cerem lui Dumnezeu sa li se ierte pacatele. Cu dumnezeiasca intelepciune, Hristos ne invata ca, inainte de a vindeca trupul trebuie vindecat sufletul. Spre exemplu, daca faci un transplant de ficat unui alcoolic, dar acela nu s-a v