Armani, Ferre, Prada, Versace, Fendi, Missoni, D&G. Ce au toate aceste denumiri în comun? Sunt toate nume de designeri care s-au lansat în anii '70 - '80, iar cei mai mulţi sunt încă prezenţi pe podium la fiecare prezentare de modă. Nu în ultimul rând sunt italieni, creatori italieni de lux, fie că vorbim despre îmbrăcăminte, despre accesorii ş.a.
Deşi fără o istorie foarte lungă în spate, designerii italieni au reuşit să îşi croiască destul de repede un nume, care este cunoscut în zilele noastre de toţi locuitorii planetei. Costum Armani, geantă Prada, ţesături Missoni. Când spui aceste cuvinte descrii o industrie, dar şi modul în care sunt realizate produsele acesteia. Întrezăreşti materiile prime de foarte bună calitate, prelucrate manual cu multă grijă în mici ateliere de familie. Căci acesta este specificul modei italiene: o afacere care înseamnă 30% din producţia de vestimentaţie din întreaga Europă. Şi totul se face în familie, după cum spune specialistul Mihai Cosmatchi, lectorul cursului de "Modă contemporană", care se desfăşoară săptămânal în cadrul Fundaţiei Calea Victoriei din Bucureşti. "Italienii şi-au păstrat relaţiile de familie, iar ei comunică foarte bine la nivel de clienţi mici, producători care fac aceste comenzi mici. Missoni, de exemplu, face tricotaje manual, o idee care pentru producătorii din Marea Britanie ar fi arhaică, dar care pentru Italia reprezintă luxul", explică Mihai Cosmatchi.
Iar pentru că moda italiană e de dată mai recentă decât cea care se face la Paris, familiile care creează luxul la Roma, Milano şi Florenţa s-au folosit foarte bine de un instrument american pentru a căpăta vizibilitate: marketingul. Dacă pe francezi îi găseşti în câteva magazine mici, specializate pe produse de lux, unde nu oricine are bani să treacă de uşa de la intrare, italienii au vrut să fie peste tot, să fie vizibili - în t