Maşinile de generaţie nouă au devenit mai dependente de un ulei anume, însă proprietarii de autovehicule nu sunt conştienţi de problemele ce pot să apară ca urmare a folosirii unui ulei de motor de slabă calitate.
În acest caz, decizia de a nu plăti mai mult pentru un ulei de calitate superioară ori obiceiul de a sări peste revizii pot avea ca şi efect, în timp, reducerea duratei de viaţă a motorului. Particulele nocive se pot infiltra în sistemul de lubrifiere şi pot începe coroziunea, rugina, şi în general uzura prematură.
Motoarele turbo sunt în general mai sensibile la intervalul de schimb al uleiului iar recomandarea este ca la turbo-diesele Euro 5 cu filtru de partcule, intervalul normal de schimb al ulei precizat în manualul utlizatorului să fie respectat cu stricteţe. Unele studii merg mai departe şi menţionează că pentru păstrarea unei tinereţi îndelungate şi prospeţimi în utlizare, înlocuirea agentului de lubrifiere şi a filtrelor să se facă chiar la fiecare 8.500 - 10.000 km.
Intervalul de schimb în cazul unor condiţii mai dure este la jumătatea unui interval normal. Pe lângă faptul că distanţele scurte măresc consumul, în cazul utilizării maşinii doar pe trasee mici are loc o diluare a uleiului de motor, o pătrundere a unor cantităţi mici de carburant din camera de ardere în baia de ulei şi apariţia de reziduri în ulei. Este bine ca schimbul de ulei să se facă mai devreme, chiar şi la jumătatea intervalului recomandat.
Evitaţi să faceţi drumuri foarte scurte (sub 1 km) cu automobilul deoarece motorul nu se va încălzi suficient, nu va avea timp să ajungă la temperatura de regim şi astfel va consuma combustibil în plus. La mersul pe distanţe scurte se acumulează apă în circuitul de ungere, determinând reducerea proprietăţilor de lubrifiere ale uleiului. La motoarele diesel, uleiul se îngroaşă datorită acumulării de funingine. Prin urmare