Curtea Constituţională (CC) arată în motivarea deciziei prin care a constat că prevederi din Lega Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) sunt neconstituţionale că Executivul nu poate emite OUG, în 45 de zile, pentru a pune legea în acord cu Constituţia, ci poate doar iniţia un proiect de lege.
"Ca atare, pe o perioadă de 45 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei decizii, Guvernul nu poate adopta o ordonanţă de urgenţă pentru a pune de acord prevederile Legii nr.144/2007 constatate ca fiind neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei, dar poate iniţia un proiect de lege în acord cu cele stabilite prin prezenta decizie", se arată în decizie.
Unul dintre articolele declarate neconstituţionale se referă la obligaţia prevăzută de lege de a se publica declaraţiile de avere şi de interese pe paginile de internet ale diverselor instituţii precum şi pe site-ul ANI.
Iată câteva dintre motivaţiile Curţii şi documentul CC:
1. Curtea constată că organele care exercită activităţile de cercetare şi verificare a averilor, referindu-se astfel la inspectorii de integritate, nu sunt instanţe judecătoreşti şi nu se supun normelor de organizare şi funcţionare prevăzute în Capitolul VI - "Autoritatea judecătorească" din Titlul III – „Autorităţile publice” al Constituţiei, întrucât funcţia de inspector de integritate este funcţie publică cu statut special, în conformitate cu prevederile art.17 alin.(2) din Legea nr.144/2007.
2. De asemenea, Curtea constată că atribuţia inspectorului de integritate de a solicita confiscarea averii încalcă şi prevederile art.44 alin.(8) şi (9) din Constituţie, potrivit cărora „averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă”, iar „bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii.”
3