Dupa doua luni de vacanta, pe 3 septembrie, Institutul Cultural Roman si-a relansat serile de film romanesc cu un tinar cineast cvasinecunoscut in tara sa de origine. Bogdan George Apetri a absolvit recent prestigioasa Columbia University (School of the Arts) din New York, cu un dublu master of fine arts, in regie si imagine de film. Scurtmetrajele sale studentesti au circulat pe la zeci de festivaluri din toata lumea, reprezentind Romania, tara in care nici macar criticii de cinema n-au auzit de autorul lor.
Ce-i drept, A Very Small Trilogy of Loneliness si Last Day of December au fost prezentate si in cadrul unor festivaluri de la noi (Transilvania, Anonimul si IPIFF), dar au trecut aproape neobservate. Oare citi cinefili autohtoni stiu ca primul titlu citat a fost nominalizat anul trecut la „Oscarurile studentesti“ (premii pe care Academia de Arte si Stiinte Cinematografice din SUA le acorda celor mai promitatori dintre viitorii regizori), iar anul acesta a fost singurul film romanesc selectat in competitia de la Clermont-Ferrand (cel mai important festival din lume dedicat exclusiv scurtmetrajelor)?
in aceste conditii, grupajul prezentat de ICR, incluzind cinci dintre filmele de pina acum ale lui Bogdan George Apetri, a reprezentat un eveniment cultural necesar. Publicul a avut ocazia sa urmareasca si evolutia autorului, pentru ca, de la Corny (2002) pina la Last Day of December (2006), cineastul a renuntat treptat la momentele comice, inlocuindu-le cu accente dramatice. De fapt, nici macar Corny, scurtmetraj care poate fi acuzat de persoanele foarte religioase ca trivializeaza relatia cu divinitatea, inaltind un banal baton de ciocolata la rangul de sens al vietii, nu este doar comic, capatind spre final valente tragice. Indiferent daca povestile lor sint plasate intr-o megametropola multiculturala precum New York-ul sau intr-un sat r