E foarte greu sa faci senzatie intr-un domeniu unde rivalii includ nume precum Patek Philippe, dar cand intri in atelierul lui Miklos Merczel iti dai seama ca artizanul nu s-a gandit la concurenta cand le-a propus sefilor sai sa incerce lansarea unor colectii de ceasuri cu cadrane din email. Ca majoritatea veritabililor maestri, Merczel se gandea doar la opere de arta orologere in 1992, cand a inceput sa-si incerce mana, pregatind cadrane realizate in email.
"E foarte greu sa produci un cadran in email", imi spune Merczel, inconjurat de exemple ale incercarilor sale de-a lungul anilor, de la un portret al Micului Print pana la deja celebra reproducere a fetei cu un cercel cu perla sau a strambaturii lui Einstein. "Trebuie sa fii si ceasornicar, si pictor, si gravor, sa ai un simt infailibil al culorii, al proportiilor, sa fii si miniaturist, evident si, inainte de toate, sa-ti placa tot ce inseamna tehnica emailarii".
Dupa patru ani de studii, incercari si teste, managementul Jaeger-LeCoultre a aprobat lansarea colectiei din email a brandului, astfel incat 1996 a marcat debutul primelor Reverso cu cadrane pictate in culori vii. De atunci, acest segment s-a dezvoltat fulminant, multi clienti alegand personalizarea modelelor lor Reverso cu ajutorul imaginilor, pe care si le pot alege singuri, cum a fost si cazul unei piese unice realizata si expusa anul acesta la Salonul de la Geneva - un colectionar britanic care detine tabloul Pavonia, semnat de Frederic Leighton, si-a dorit o miniatura a picturii pe modelul sau Reverso, dorinta implinita dupa ce artizanii din Vallée de Joux au muncit 120 de ore. De altfel, datorita succesului de care se bucura creatiile sale, Merczel are acum doi colegi, Sophie si Cristophe, cu care imparte atelierul linistit, inundat de lumina, pitit intr-un colt al manufacturii.
Partea buna este ca cei trei au mult de munca si