Trei regizori români au avut premiere în acest an în cadrul festivalului de la Cannes: Cristi Puiu cu „Aurora", Radu Muntean cu „Marţi, după Crăciun" şi Andrei Ujică - „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu". Producţiile au fost primite cu entuziasm, dar şi criticate. Cu toate acestea, fiecare a atras atenţia celor mai prestigioase publicaţii străine.
Deşi cinematografia română străluceşte şi anul acesta, pe plan intern se confruntă cu probleme de finanţare din partea Consiliului Naţional al Cinematografiei, dar şi cu preferinţa românilor pentru filme americane, s-a plâns regizorul Tudor Giurgiu pe Croazetă: „Există un decalaj bizar între cinematografia română, aşa cum este ea percepută în străinătate, şi situaţia ei din ţara noastră". Cea mai mare problemă a regizorilor români rămâne finanţarea, crede Tudor Giurgiu, preşedintele Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), care amendează faptul că în 2009 Consiliul Naţional al Cinematografiei nu a finanţat nici un film. „Este stupid şi incredibil. Avem o cinematografie de care vorbesc ziarele din lumea întreagă, care obţine premii la Cannes, iar Guvernul, în loc să o susţină, îi reduce mijloacele", mai spune Giurgiu.
Ujică: „Am încercat să mă eliberez de trauma prin care a trecut generaţia mea"
Regizorul Andrei Ujică, care s-a apucat de film la 40 de ani, a încântat publicul de pe Croazetă cu ineditul său film „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu", proiectat în afara competiţiei. Prezentat în premieră mondială, filmul a fost realizat integral din arhivele TVR şi din materiale ale Arhivei Naţionale de Filme şi prezintă viaţa dictatorului în cei 25 de ani în care s-a aflat la putere. Filmul aduce în faţa spectatorilor un Ceauşescu aproape uman, folosind imagini de arhivă din vizitele lui de lucru, dar şi capete de bandă neprelucrate pentru a fi difuzate, în care dictatorul e surprins de camere