Peter Ruzicka (65 de ani), unul dintre cei mai cunoscuţi muzicieni germani ai momentului, povesteşte cum a descoperit simfonia neterminată a compozitorului român. În luna octombrie, primul disc înregistrat vreodată cu această lucrare va ieşi pe piaţa internaţională.
În cafeneaua hotelului Radisson din Bucureşti, dirijorul şi compozitorul Peter Ruzicka îşi comandă un capuccino. Ridică uşor bărbia, ca Leonard Cohen înainte să-nceapă să cânte. Are mai degrabă manierele unui lord britanic, deşi e născut la Düsseldorf, în Germania, iar costumul bleumarin şi-o batistă de un galben auriu care i se iveşte din buzunarul sacoului întăresc imaginea. A fost director al prestigiosului Festival de la Salzburg şi astăzi e unul dintre cel mai bine cotaţi muzicieni germani ai momentului. Pe 22 iunie, a dirijat Orchestra Filarmonicii „George Enescu“ pe scena Ateneului Român, cu Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră op. 8, de George Enescu, Şapte fragmente orchestrale din opera „Parsifal“ de Richard Wagner şi „Über Unstern“, o lucrare compusă de el. Nu se află, însă, la prima colaborare cu muzicienii români. În 2009, a dirijat în Festivalul George Enescu propria operă, „Celan“, o compoziţie inspirată de poetul de orgine română Paul Celan. Iar alături de Filarmonica Banatul din Timişoara, a dirijat Simfonia a V-a, de George Enescu, neterminată, una dintre cele mai interesante partituri ale compozitorului român. Odată cu vizita în România, şi-a programat şi un drum la Muzeul George Enescu pentru a vedea o altă partitură neterminată a compozitorului. Zâmbeşte, pe jumătate cald, pe jumătate ironic: „Abia aştept să văd partitura. Voi face un drum şi la Sinaia. Lumea îmi spune să vizitez Casa Poporului, dar nu mă tentează“.
„Weekend Adevărul“: Aţi compus o operă despre poetul Paul Celan, născut la Cernăuţi. Cum aţi ajuns să vă apropiaţi de Celan?
Peter R