Lucas Cranach, Salomeea
Judith, Lucreţia, Salomeea, Dalila, Bethsabea defilează prin faţa privitorului, îmbrăcate în mătăsuri somptuoase, cu grele coliere şi pălării incredibile, profilate pe fondul monocrom, negru cel mai adesea, al tabloului, în multiple versiuni. Blonde, cu o frumuseţe fatală, ele spun povestea Contrareformei victorioase din Wittenbergul în care Cranach şi Luther locuiau.
Redeschis recent, Muzeul Luxembourg îi aduce un omagiu lui Lucas Cranach cel Bătrân printr-o retrospectivă intitulată "Cranach şi timpul său", deschisă între 9 februarie şi 23 mai.
Impregnată de ideile Contrareformei lui Luther, cu care era, de altfel, prieten apropiat, acest singular artist de la sfârşitul secolului al XV-lea şi din prima jumătate a celui următor, singurul adevărat rival al lui Dürer, a oferit, printre altele, o serie de portrete şi nuduri feminine care intrigă prin stranietatea lor.
Vizitatorul poate admira 40 de pânze, provenind din cele mai mari muzee ale lumii.
Zeiţe cu aer erotic
Venus şi Cupidon
În 1949, Picasso îi aducea un omagiu lui Cranach cel Bătrân reluând, pe pânză şi pe hârtie, una dintre Venerele lui cu Cupidon.
Timp de jumătate de secol, Cranach a pictat un mare număr de nuduri. Procesul începe după 1505, când Cranach vine de la Viena la Wittenberg, ca pictor oficial al principelui elector de Saxa, Frederic cel Înţelept. În 1509, când gloria şi averea sa erau consolidate, el încearcă o noutate: nudul feminin văzut din faţă, fără a omite nimic din punct de vedere anatomic. În 1509 este primul artist de la nord de Alpi care relevă intimitatea unei zeiţe păgâne.
Semnate cu emblema sa, un şarpe încoronat, cu aripi de liliac, purtând în gură un rubin, el realizează 39 de Venere, 35 de Eve, tot atâtea Lucreţii, de trei ori mai multe lucrări cu "Cele trei Graţii", 12 nimfe, tot atâtea Hera, Afrodita şi