Romania are nevoie de masuri rapide si eficiente, de cateva modificari radicale de legislatie si de comportament institutional in justitie, altfel prescrierea marilor dosare de coruptie, fenomen abia inceput, va continua in ritm accelerat. Exista deja semnale ca alte mari dosare se vor inchide prin interventia asa numitei prescriptii speciale. Aceasta defineste termenul in interiorul caruia statul poate ancheta, judeca si pronunta o sentinta intr-un caz penal. Daca n-o face la timp, procesul se inchide, indiferent daca judecata se afla in stadiu avansat si daca s-au pronuntat deja condamnari. Una din masurile posibile ar fi marirea semnificativa a termenelor de prescriptie speciala, suspendarea termenului de prescriptie cand intervine prima condamnare sau chiar eliminarea prescriptiei speciale in cazul infractiunilor foarte grave de coruptie.
In cazul Romaniei - o tara profund corupta, la un pas de a deveni stat captiv - s-ar putea merge pana la eliminarea completa a prescriptiei speciale in cazurile grave de coruptie.
Masura ar descuraja pe de o parte actualele strategii avocatesti de tergiversare a cauzelor, iar pe de alta parte indolenta acelor magistrati care prefera sa astepte prescriptia speciala in loc sa-si asume o solutie de achitare sau condamnare.
Din nefericire sunt unice in UE cazurile inregistrate in Romania ultimilor ani, singura tara europeana cu sute de vamesi arestati, cu atat de multi parlamentari, secretari de stat, ministri sau primari de mari orase anchetati sau condamnati (putine situatii).
In acest moment, prescriptia speciala poate interveni, in cazurile de coruptie, dupa cativa ani, iar termenul maxim poate urca pana la 15 sau chiar mai mult, in functie de limita maxima de pedeapsa pentru fapta respectiva. In tot cazul, odata scurs termenul in interiorul caruia procurorii si judecatorii pot acti