Foarte tânăr şi încă romantic, Arnold Schönberg demonstrează prin lucrarea Noapte transfigurată opus 4 – suită alcătuită din cinci mişcări, inspirată de un poem de Richard Dehmel – o remarcabilă capacitate de a stăpâni forma precum şi o inspiraţie melodică specială.
Noapte transfigurată a fost transcrisă în 1917 pentru orchestră de coarde, lucrarea – datând din 1899 – fiind iniţial dedicată unui sextet. În varianta aceasta a fost prezentată la Ateneul Român de către Academy of St Martin-in-the-Fields din Londra, în ziua de 20 septembrie. Ansamblul relevă, într-o orchestraţie originală şi inspirată, toate detaliile partiturii, conturează dramatismul acesteia şi ne prezintă o muzică de tinereţe şi maturitate deopotrivă.
Cu Noapte transfigurată opus 4 a început concertul, ce a continuat apoi cu o altă capodoperă a secolului XX, cu Simfonia concertantă pentru două piane şi orchestră de coarde de Dinu Lipatti. Audierea Simfoniei a creat un moment de justificată mândrie, atât a interpreţilor cât şi a celor din sală. Nu este puţin lucru să fie cântat Lipatti de către Academy of St Martin-in-the-Fields, nu este puţin lucru să fie prezent la tălmăcirea ireproşabilă a celor doi pianişti români, Luiza Borac şi Viniciu Moroianu! A fost un omagiu de suflet adus celebrului pianist Dinu Lipatti, afl at atât de rar din păcate şi în ipostaza de compozitor. Simfonia părea a fi rodată în cel mai bun sens al cuvântului, cu toate că am afl at apoi, de la Viniciu Moroianu, că s-a făcut doar o repetiţie de o oră în dimineaţa concertului. Desigur, londonezii au venit cu ştimele bine ştiute, iar profesionalismul lor şi-a spus cuvântul.
Simfonia lui Dinu Lipatti, structurată în trei mişcări, Molto maestoso, Molto adagio şi Allegro con spirito, este în egală măsură românească, tributară spiritual şi moştenirii enesciene, precum şi universală, originală în mesa