De ce au ajuns personaje ca Solomon, Gutău sau Becali să fie "corupţii din inimile noastre"? De ce Biserica sau personalităţile culturale se aliază mişcărilor de protest pentru eliberarea unui personaj prins cu 50.000 de euro şpagă? Sociologii şi psihologii spun că tradiţia corupţiei face parte din etosul naţional.
Românii nu mai ies în stradă să îşi apere drepturile, să strige după o viaţă mai bună, să răstoarne sistemul, aşa cum au făcut-o acum 20 de ani. Ies doar în faţă Palatului Victoria atunci când sunt membri de sindicat, agită pancarte atâtea ore cât au autorizaţie de miting şi se duc apoi acasă, aşteptând să le pice din cer minunea nivelului de trai crescut.
Românii sunt un popor pasiv, mămăliga nu mai explodează, poporul s-a resemnat colectiv în faţa sorţii şi a guvernărilor. Însă în ultimul an mămăliga a explodat pe ici pe colo nu pentru binele comun al naţiunii, ci pentru interesul punctual al unor personaje controversate, cel puţin dubioase, şi în toate cazurile cu cătuşe pe mâini. Când Gigi Becali a fost arestat, au venit oameni sărmani din fundul Moldovei să strige în faţa Palatului Justiţiei pentru eliberarea lui. Când primarul de la Râmnicu Vâlcea, Mircea Gutău, a fost condamnat la trei ani de închisoare pentru luare de mită a ieşit oraşul în stradă să ceară răsturnarea condamnării şi primarul puşcăriaş a fost declarat "cetăţean de onoare" al municiupiului.
BOR ŞI ACADEMICIENII SAR ÎN APĂRAREA "CELOR ÎN NECAZ"
Săptămana trecută, la Craiova, au ieşit oamenii în stradă pentru "Antonie Solomon, primarul din inimile noastre". Aproximativ 50 de localnici din satul Leamna, acolo unde primarul Solomon are o casă de vacanţă şi a dat bani pentru construcţia unei biserici în urmă cu mai mulţi ani, au făcut o slujbă specială, pentru a se ruga şi a da acatiste pentru edilul arestat preventiv.
@N_P