Plecarea muncitorilor de pe santierele navale in vestul Europei si SUA si volumul mare de comenzi primite in ultima perioada au provocat un deficit de mii de angajati de profil pe piata locala.
"Fiecare santier naval ar avea nevoie de inca 1.000 - 2.000 de oameni pentru a putea lucra la capacitate maxima si pentru a-si putea onora comenzile", spune ministrul muncii Paul Pacuraru, care adauga ca zeci si chiar sute de specialisti si muncitori calificati pleaca lunar pe santierele din strainatate, in special in SUA.
Aproximativ 12.000 de salariati lucreaza in industria navala locala. Desi fenomenul migratiei de personal se resimte la nivelul intregii economii si, implicit, si pe marile santiere constructoare de nave, in urma cu cateva luni a existat un val de "navalisti" care au plecat sa lucreze in SUA, Norvegia, Germania, Italia sau Spania. Potrivit unor estimari, doar atunci au plecat in strainatate aproximativ 500 de angajati, pentru salarii de cateva mii de euro. "Exista un deficit, care la Aker Tulcea se cifreaza in jurul a 600 de persoane", admite Dumitru Ivanov, director general al santierului naval.
Pe fenomenul migratiei de personal se suprapune cel legat de insasi structura businessului pe santierele navale, care lucreaza cu subcontractori, caz in care este dificil de pastrat controlul asupra productivitatii si a calitatii muncii.
Spre exemplu, Aker Tulcea angajeaza 3.200 de salariati proprii, carora li se adauga inca 2.000 de oameni care lucreaza pentru subcontractorii de pe platforma santierului si inca 300 ai subcontractorilor din afara platformei de la Tulcea.
Ivanon nu invoca plecarile in strainatate ca principal motiv pentru deficitul de personal, ci spune ca volumul mare de comenzi pe care le-a contractat santierul in anii precedenti, coroborat cu productivitatea relativ scazuta a muncii au cauzat aceasta situa