Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa a publicat zilele acestea raportul privind alegerile parlamentare din 2012 şi modul în care mass-media din România a reflectat campania electorală. Concluzia observatorilor OSCE a fost una dură: cu câteva excepţii, mass-media românească preferă să fie mai degrabă “un instrument la dispoziţia partidelor politice", decât să-şi respecte rolul de critic obiectiv al clasei politice. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
Potrivit raportului OSCE, grupul Intact, deţinut de fostul lider al Partidului Conservator, este exemplul clar al modului în care presa a manipulat opinia publică pe parcursul campaniei electorale.
În capitolul dedicat rolului mass-media în campania electorală se arată că, deşi publicaţiile online au un rol din ce în ce mai mare, românii se informează în proporţii covărşitoare de la televiziuni atunci când vine vorba despre chestiuni politice. De asemenea, este subliniată tendinţa principalilor jucători din audiovizual de a se afilia unui partid politic.
Derapaje politice la Intact și OTV
Mai mult decât atât, reprezentanţii OSCE susţin că din ce în ce mai multe trusturi de presă din România au preferat să se transforme într-un “instrument de propagandă politică" decât să îşi mai îndeplinească rolul de gardieni ai democraţiei, care să critice obiectiv derapajele clasei politice.
Drept urmare, încrederea publicului în mass-media a scăzut semnificativ după ce în ultimii şapte ani patronii de presă au devenit mult mai uşor de influenţat politic, situaţie pusă de reprezentanţii OSCE pe seama problemelor financiare din industria media.
În continuare, raportul OSCE face referire la trustrul Intact: “un exemplu clar de manipulare politică a presei este trustul Intact, ce deţine unele dintre cele mai populare posturi TV din România, printre care şi postul de ştiri Antena 3, trust deţinut de Dan