Ziarele şi revistele au început să se închidă, rând pe rând, începând din 2009, nu doar în România, ci în întreaga lume, iar explicaţia acestui fenomen nu e legată doar de trecerea pe online, ci mai ales de strategiile de comunicare de după declanşarea crizei economice.
De ce PR-ul? Pentru că toţi clienţii vor în continuare promovare în presă, dar li se recomandă să plătească doar pentru comunicare, deoarece intră “la pachet” cu promovarea gratuită sau cu bani foarte puţini în ziare şi-n reviste. Renunţarea la presă din strategiile de promovare este falsă, pentru că nimeni nu a renunţat până acum şi nici nu se va întâmpla asta decât atunci când va dispărea presa. “A trebuit să reducem bugetele, începând cu ianuarie 2009 şi, evident, primii bani tăiaţi au fost pentru printuri. Nu putem să le recomandăm clienţilor să plătească printuri, din moment ce putem comunica şi altfel, renunţând la nişte costuri”, spune, sub protecţia anonimatului, S.P., PR Coordinator la o cunoscută agenţie de PR – dar acelaşi lucru îl spun toţi cei care reprezintă piaţa aceasta şi o acceptă în unanimitate cei din publicitate, cărora le rămân spoturile TV şi Radio.
Ceea ce se poate numi păcăleală grosolană în această strategie care, la prima vedere, pare logică, este că oamenii de PR au tăiat bugetele pentru print, dar au transferat o mare parte din ele pe comunicare. Clienţilor li s-a explicat că vor avea mai mult de câştigat dacă vor renunţa la publicarea machetelor publicitare în reviste şi ziare, pentru că PR-ul le poate asigura promovarea în mass-media doar cu un minimum de costuri pentru organizarea unor evenimente şi cu transmiterea unor comunicate de presă pe care jurnaliştii le vor publica oricum: “Nu înţeleg de ce ar trebui să plătim pentru un material în presă, din moment ce voi oricum trebuie să scrieţi. Noi nu avem buget pentru aşa ceva şi nici nu ne-am fi gân