Duminică, premierul turc Recep Tayyip Erdogan a condus trenul care a traversat pentru prima oară tunelul feroviar Maramaray, care leagă malul asiatic al Bosforului de cel european, proiect menit să decongestioneze traficul din Istanbul, cel mai mare oraş turc.
Înaintea călătoriei cu metroul intercontinental, care a durat doar şase minute pe o distanţă de 13,6 kilometri, Erdogan a spus că proiectul faraonic este „un vis vechi de 150 de ani, al strămoşilor noştri”, „un motiv de mândrie” pentru Turcia. Potrivit cotidianului „Hürriyet”, tunelul a înghiţit până acum nouă miliarde de lire turceşti (echivalentul a 3,5 milioane de euro).
Proiectul de sub strâmtoarea Bosfor nu este doar prima reţea de cale ferată subterană care leagă două continente, ci este şi cel mai adânc tunel de metrou din lume, situat la 60 de metri sub nivelul mării. Linia de metrou va fi inaugurată la 29 octombrie, Ziua Republicii Turce, şi va fi extinsă cu alţi 63 de kilometri. Potrivit estimărilor, linia va transporta 75.000 de călători în fiecare oră, în ambele sensuri de mers.
Totuşi, Erdogan a subliniat nevoia unor „noi paşi” pentru decongestionarea traficului din Istanbul, un oraş în continuă expansiune. „Istanbul nu mai face faţă celor 15 milioane de locuitori (...) Probabil vom coborî încă un nivel, două, trei”, a susţinut premierul turc.
Metroul aduce JO la Istanbul
Tunelul, care a bifat încă o reuşită pentru planul de acţiune 2023 – strategia pe termen lung al Turciei -, transformă Istanbulul într-un candidat cu mult potenţial pentru organizarea Jocurilor Olimpice din 2020. „Finalizarea tunelului a fost o promisiune făcută Comitetului Internaţional Olimpic în dosarul de candidatură şi ne-am ţinut de ea”, a declarat Hassan Arat, preşedintele Comitetului Istanbul 2020.
Organizarea Jocurilor Olimpice este un ţel proclamat al Istanbulului încă din anii