Dupa anul 1990, piata romaneasca a fost invadata de produse aduse din import, care mai de care mai ispititoare, ca aspect si posibilitati de utilizare. Profitand de necunostinta oamenilor, vidul legislativ in domeniul inregistrarii marcilor si al proprietatii industriale, si, nu in ultimul rand, de slaba putere de cumparare din Romania, asa-numitii pirati ai comertului au patruns nestingheriti pe pietele noastre, ingrosandu-si frumusel cifrele de afaceri. Nu de putine ori, am preferat sa ne cumparam lucrurile din "bazar" unde sunt mai ieftine. Dar ne-am intrebat oare vreodata de ce sunt asa de ieftine marfurile in bazar?
Produsele electronice si articolele de imbracaminte sunt cel mai adesea "victime" ale pirateriei de marca. Procedura este simpla. Anumite firme amplasate in zone fiscale foarte avantajoase (China, Hong-Kong, Turcia), produc articole care imita ca design produsele de marca din tari foarte dezvoltate cum ar fi Japonia, Coreea de Sud, SUA. Aceste produse sunt insa confectionate din materiale inferioare calitativ si mult mai ieftine, iar asamblarea (in cazul produselor electronice) se face cu aparatura de proasta calitate si cu forta de munca nespecializata. Mai mult, pentru ca imitatia sa fie deplina, produsele primesc marci ce aduc ca sonoritate cu cele consacrate in domeniu.
Neputand fi vandute pe pietele din tarile dezvoltate, unde legislatia este foarte restrictiva, aceste produse se indreapta spre tari mai putin avansate, unde legislatia este permisiva si puterea de cumparare scazuta.
Astfel, putem gasi pe piata casetofoane denumite "Pavasonic" sau telefoane "Panaphone" a caror denumire aduce cu "Panasonic". De asemenea, "Sunny" in loc de "Sony" etc. Oferite la un pret accesibil si profitand de notorietatea celor pe care le imita, produsele isi gasesc usor debuseul pe piata romaneasca. De regula, aceste produse electronic