Românii au cheltuit anul trecut circa 55 mil. euro pe whisky, respectiv 4,6 milioane de litri, din care aproape un sfert s-a comercializat în preajma sărbătorilor de iarnă, după cum spun importatorii.
Promoţiile au rămas principalul magnet, în condiţiile în care entuziasmul din anii precedenţi a dispărut, scrie revista Business Magazin (www. bmag.ro).
Profilul pieţei de whisky din România este modest, raportat la volumul întreg al spirtoaselor, respectiv o cotă de 6% din total. Un calcul mediu pe cap de locuitor rezultă într-o "dublă" de 200 de mililitri pentru fiecare român pe an, de circa 35 de ori mai puţin decât un irlandez, conform indicelui care măsoară consumul de alcool la nivel mondial, World/Global Alcohol/Drink Consumption 2010.
"Euforia cumpărăturilor de sărbători este, din păcate, istorie", spune Tudor Furir, directorul importatorului Pernod Ricard, unul din cei mai mari jucători pe vânzările de whisky din România. "Există un oarecare optimism pentru 2012. Personal mă aştept la o creştere de 5-10% dacă previziunile macroeconomice se vor adeveri", afirmă Furir.
Pentru Pernod Ricard cel mai important canal de distribuţie rămâne retailul modern, cu supermarketuri, hipermarketuri şi magazine cash & carry.
Pe de altă parte, BDG, un abonat tradiţional al canalului on trade/HoReCa, estimează că mai bine de jumătate din vânzările companiei merg pe acest segment, în timp ce pe retailul tradiţional a înregistrat o uşoară creştere.
Pentru 2011 vânzările de whisky din România s-au situat la circa jumătate faţă de maximul atins în 2007, pe măsură ce puterea de cumpărare a mai scăzut ca urmare a măsurilor fiscale impuse în ultimii ani şi pe fondul reorientării clienţilor spre alte tipuri de spirtoase, cum este votca. "În ultimii doi ani există un trend de consum favorabil categoriei vodcă, în defavoarea whisky-ului", spune Tudo