Un raport de audit al Curţii de Conturi arată cum a risipit miliarde de euro Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din banii încasaţi de la şoferi din tot felul de taxe
Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) nu a reuşit să-şi atingă obiectivele reglementate, a acţionat neunitar şi necoordonat şi nu s-a implicat suficient pentru identificarea şi eliminarea riscurilor, vulnerabilităţilor sau risipei. Este concluzia unui raport de control al Curţii de Conturi, care, pentru prima dată, a realizat un audit al performanţei Companiei Naţionale de Drumuri.
Verificările, care au fost făcute în toamna anului trecut, au vizat activitatea CNADNR privind drumurile naţionale din intervalul 2008-2012, la sediul Companiei de Drumuri şi la cele şapte direcţii regionale din Braşov, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Craiova, Iaşi şi Timişoara.
La 31 decembrie 2011, majoritatea drumurilor naţionale modernizate şi a celor cu îmbrăcăminte bituminoasă uşoară, care împreună reprezentau circa 98,2% din reţeaua naţională de drumuri naţionale, aveau o durată depăşită, se arată în raportul de audit. Asta în ciuda faptului că Ministerul Transporturilor încasează sute de milioane de euro din taxa de folosire a şoselelor. Auditul „nu a identificat repere semnificative“ prin care compania „să poată fi definită ca o entitate performantă, profesionistă“.
Curtea de Conturi arată că CNADNR a plătit aiurea penalităţi contractuale, după ce a renunţat la judecarea unor recursuri la Curtea de Apel. De asemenea, a plătit nejustificat sume cu titlu de „actualizări“ ale unor situaţii de lucrări sau „cost de finanţare“, aferente garanţiilor de bună execuţie.
Penalii de la Compania de Drumuri
Cum au fost risipite fondurile CNADNR ştiu doar directorii Companiei de Drumuri. În perioada auditată, la conducerea CNADNR s-au perindat nu mai puţin de cinci d