Agentiile de PR romanesti au inregistrat o crestere moderata in primele noua luni ale acestui an. Dupa o vara de planificari, acestea se pregatesc pentru ultimul si cel mai bogat trimestru dintr-un an care va ridica piata de PR la 20-25 milioane euro.
Cea mai bogata agentie de relatii publice ramane Millenium Communications, care raporteaza pentru primul semestru al acestui an afaceri de 1,6 milioane euro. Pentru agentia condusa de Andrei Bortun (foto), primul semestru se incheie la sfarsitul lunii septembrie, iar bugetele rulate in aceste sase luni reprezinta doar 30% din totalul estimat pentru intregul an fiscal. Pentru sfarsitul lui martie 2009, Bortun estimeaza afaceri de cinci milioane euro.
“Cel de-al doilea trimestru si ultimul sunt cele care contribuie cel mai mult la buget, datorita densitatii mari de evenimente si de campanii de comunicare”, a spus Andrei Bortun. In perioada octombrie-martie, Millenium Communications organizeaza evenimente anuale precum Internetics sau AdPrint, ceea ce explica ponderea ridicata pe care au aceste luni pentru bugetul anual al agentiei.
Ultimul trimestru este cel mai bogat si pentru agentiile care lucreaza pe baza contractelor pe termen lung si sunt remunerate prin fee-uri lunare (nu de proiect), cum e cazul The Practice. “Ultimul trimestru este in mod normal cel mai «bogat» pentru ca pana la finalul anului tot adaugam noi clienti si deci cele mai multe fee-uri lunare le incasam la final de an”, explica Gabriela Lungu, managing partner The Practice.
Agentia de PR parte a grupului Leo Burnett a inregistrat afaceri de 900.000 euro in primele noua luni ale acestui an – cu 25% mai mult decat cifra de afaceri pentru intreg anul 2007. Potrivit Gabrielei Lungu, doi factori au contribuit la evolutia cifrei de afaceri: cresterea cu 60% a portofoliului de clienti, cu nume precum Strauss/Doncafe, World Vision, eJo