Guvernul s-a angajat la FMI să crească încasările întreprinderilor publice prin majorarea tarifelor şi să scadă cheltuielile prin reduceri masive de personal. Executivul şi finanţatorii externi vor să şteargă, pe perioada viitorului acord, zeci de ani de ineficienţă în companiile de stat. Startul se dă cu CFR.
Guvernul s-a angajat, în ultima scrisoare de intenţie transmisă FMI, că va „continua eficientizarea companiilor de stat" şi, în special, „reforma sectorului transporturilor".
„Acest lucru se va face prin lărgirea bazei de încasări, prin întărirea supravegherii, reformarea legislaţiei, astfel încât să creştem transparenţa în domeniul achiziţiilor şi al contractărilor", se arată în document. Bugetele pe 2011 ale CFR Marfă - una dintre cele două companii pe care FMI ţine morţiş să le privatizeze -, CFR Călători şi CFR SA par să confirme această strategie, cel puţin partea cu disponibilizările.
Documentele, cuprinse în trei proiecte de HG ale Ministerului Transporturilor, prevăd reducerea personalului cu aproape 5.600 de angajaţi faţă de anul trecut şi scăderea cheltuielilor cu personalul cu 22%, 6,5% şi respectiv 11,5%.
Economia totală s-ar ridica la aproximativ 247 de milioane de lei, adică aproape cât totalul arieratelor înregistrate, la sfârşitul lunii noiembrie a anului trecut, la nivel central. Pe de altă parte, datoriile acumulate de primele zece companii de stat monitorizate, la nivelul aceleiaşi perioade, era de şapte miliarde de lei, din care cea mai mare parte erau restanţe la bugetul asigurărilor sociale de stat.
În discuţiile privind viitorul acord, FMI va insista pe privatizarea, reorganizarea sau lichidarea întreprinderilor publice. Orice formulă s-ar alege însă, reducerile de personal sunt iminente. De altfel, atât oficiali guvernamentali, cât şi ai BNR, au transmis că, de la începutul crizei, mediul privat şi-a fă