Ecranizarea "Pădurencei" lui Ioan Slavici a adus bucurie în multe case de români înainte de Revoluţie. Regizorul Nicolae Mărgineanu face parte din "generaţia anilor '70", Mircea Daneliuc, Mircea Veroiu şi Dan Piţa, care au realizat evidente repere pentru o viitoare şcoală cinematografică românească şi, astfel, au conturat o estetică, o poetică proprie. Cu filmul acesta, Nicolae Mărgineanu a obţinut Premiul de regie la Festivalul Naţional al Filmului de la Costineşti în 1986. Dar "Pădureanca" le-a adus Premiul special al juriului lui Adrian Pintea şi Premiul pentru interpretare masculină lui Victor Rebengiuc. De asemenea, din partea ACIN 1987 "Pădureanca" a primit premii pentru regie, imagine - Doru Mitran, muzică - Cornel Ţăranu, interpretare masculină - Şerban Ionescu şi Adrian Pintea.
Ardelean fiind şi având cunoştinţe temeinice despre psihologia omului de peste munţi, Nicolae Mărgineanu şi-a făcut decupajul regizoral cu minte atentă la oferta scenariştilor (tot ardeleni, Augustin Buzura şi Ion Brad) şi cu inima bătând în ritmul specific transilvăneanului, imprimând naraţiunii imagistice un fior tragic. În această pendulare a personajelor între un scop şi un mijloc, tensiunea creşte la maximum în clipa în care mijlocul devine scop.
Actorii aleşi de regizor au dat viaţă personajelor dăruindu-le suflet şi trup din sufletul şi trupul lor, făcându-ne pe noi, spectatorii, să vibrăm la câte un cuvânt-cheie. Ce exemplu mai bun aş avea decât acea replică, de-acum celebră, "A intrat holera în sat"... Doar Victor Rebengiuc poate striga din toţi rărunchii această durere ce-i sfâşia pieptul de tată care-şi pierduse copilul, la fel cum doar Manuela Hărăbor poate rosti la infinit acel "Nu pot, nu pot" sau cum doar Şerban Ionescu ar putea dansa şi cânta în picioarele goale în noroiul creat de el însuşi după ce o zi întreagă a scos apă din fântână într-o dup