Traian Băsescu: „Probabil, pentru prima dată, România nu iese să promoveze litoralul, ci arată biserici, arată monumente, arată frumuseţea munţilor noştri“. Ne-am pricopsit!
Că România „nu iese" (de unde???) să promoveze litoralul e un lucru foarte bun. Ce să promoveze? Plajele erodate, apa urât mirositoare din cauza algelor, hotelurile părăginite din Neptun şi Cap Aurora?...
E bine şi că „arată biserici, monumente, frumuseţea munţilor". Problema e că spoturile de 30 de secunde care apar pe CNN şi Euronews sunt pline de clişee. De la Muntenegru şi Ungaria până la Azerbaidjan şi Armenia, o mulţime de state care speră să atragă turişti străini arată, în spoturile publicitare, cam aceleaşi lucruri (natură, artă tradiţională, monumente, oi păscând, fete frumoase în costume populare etc.) şi promit cam aceleaşi senzaţii (relaxare, aventură, descoperirea unor „frumuseţi unice"). E deja o mare aglomeraţie pe „piaţa" asta. Dar să zicem că, brusc, un număr însemnat de străini, impresionaţi de banalele spoturi create în mandatul doamnei Udrea (noroc că sunt făcute pe bani nerambursabili!), s-ar hotărî să descopere „grădina Carpaţilor" şi ar da buzna încoace. Până la grădină şi relaxare, ar descoperi, în modul cel mai neplăcut posibil, „aventura": şosele impracticabile, trafic dement (căci n-avem autostrăzi, iar actualul preşedinte spunea, prin 1996, că „traficul scăzut din România nu justifică construcţia de autostrăzi"), o reţea feroviară mai proastă ca acum o jumătate de secol (cu 1.054 de puncte periculoase, cu jumătate de infrastructură expirată şi o viteză medie sub 50 de km pe oră pe o treime din linii - date preluate de pe blogul lui Eugen Chelemen, pe www.ideilibere.ro). Aşa încât, până se verse o lacrimă de emoţie în faţa Voroneţului sau a bisericilor de lemn din Maramureş, potenţialii turişti riscă să plângă de durere dacă păţesc, Doamne fereşte, vre