O carte pe cat de interesanta, pe atat de agreabila este Trecute vieti de fanti si de birlici* de Horia Garbea. Autorul "nouazecist" porneste in sens invers fata de teoreticienii care inteleg textul ca pe o suma fixa de coduri si conventii simbolice. Intre eseistica si istorie literara, volumul de fata trateaza personajele fictionale ca pe niste fiinte vii, caracterizand prin ele societatea in care traiesc.
E chiar un joc de societate, pasionant si amuzant, ce presupune nu doar o anumita specializare, ci un fond de cultura in sens larg. Cunostintele literare sunt dublate de cele sociologice, ideologice, arhitectonice, gastronomice si tot asa, pe o paleta folosita neostentativ. In schimb, numarul de carti din care se recolteaza personajele si situatiunile literare e relativ limitat. Sunt scanate opere de Caragiale, tatal si fiul, Creanga, Braescu, Bacalbasa, Rebreanu, Sadoveanu, Arghezi, Camil Petrescu, Ionel Teodoreanu, G. Calinescu (mentiune speciala), Sebastian, Kiritescu, Eugen Barbu, Preda, Ioan Grosan, Cartarescu; si in general aceleasi titluri servesc unor sectionari tematice diferite. Altfel spus, "pasiunea si sexul" sunt urmarite in creatii in care, ulterior, vor fi cercetate "alcoolurile si betiile", "agresiunile si incaierarile", "boalele si doftorii". Favorizati sunt prozatorii realisti, urbani (Calinescu in Enigma Otiliei si Bietul Ioanide) si suburbani (Barbu in Groapa).
Fie ca e vorba despre Cai, calareti si atelaje hipo, de Avocati si osanditi sau de Scrisori, depese, telegrame ale personajelor, Horia Garbea traverseaza cu multa seriozitate aria tematica, facand paralele intre operele citite si urmarind evolutia in timp si spatiu a unor "teme" comportamentale. Documentarea e atenta, iar cunostintele diferitelor specialitati sunt completate prin informatii si date aflate acasa. Baiat de familie buna, veche si documentata cel putin