Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale au scăzut cu 19% în primele opt luni, la 56.853 unităţi, autoturismele înregistrând un regres mai mare, de 22%, la un volum de 46.823 unităţi, informează APIA, care arată că piaţa auto se apropie de un nivel comparabil cu cel din anul 2000.
"A mai trecut o lună - la fel de slabă din punct de vedere al vânzărilor - şi care nu aduce decât pesimism pe o piaţă blocată între nişte tichete (obţinute pentru rablele casate) şi resursele financiare modeste ale potenţialilor cumpărători de autovehicule. Şi la nivelul Uniunii Europene piaţă suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă însă (între - 40% şi -14%) în ţări precum Portugalia, Grecia, Italia şi Franţa. În ceea ce priveşte România, considerăm că situaţia se datorează în special derulării defectuoase a Programului «Rabla» (...). La aceasta se adaugă ezitările legate de utilizarea taxei pe emisii poluante ca şi instrument eficient de stimulare a achiziţiei de vehicule noi", se arată într-un comunicat al al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Datele asociaţiei arată că în primele opt luni au fost înmatriculate cu 2,5 ori mai multe vehicule de ocazie decât noi, situaţie cauzată şi de scăderea cu 25%, din ianuarie 2012, a taxei pentru cele second hand.
"Ca urmare, distribuitorii de vehicule noi, se confruntă cu o scădere dramatică a volumelor de vânzări şi, implicit, a cifrelor de afaceri, fapt ce face ca pentru menţinerea unei profitabilităţi minime, aceştia să fie nevoiţi să recurgă la restructurări ale costurilor operaţionale. În plus, participanţii la Programul «Rabla» s-au confruntat cu întârzieri majore în ceea ce priveşte recuperarea sumelor avansate pentru maşinile vândute prin program", potrivit sursei citate.
Piaţa a fost susţinută în principal de achiziţiile realizate de către companii, acestea reprez