Cea mai mare luptă pe care trebuie să o câştige acum Apple, după ce a doborât record după record în materie de inovaţie şi valoare de piaţă, este cea cu propriul succes: compania trebuie să depăşească ştachetele pe care ea singură le-a fixat şi care sunt extrem de sus.
Acum, când „tatăl" său nu mai este, Apple îngroaşă rândul companiilor care trebuie să continue lupta la care s-au angajat după pierderea fondatorilor, scrie „The New York Times".
Provocarea este următoarea: cum să duci mai departe valorile insuflate de Steve Jobs executivilor săi în ultimii 14 ani, dar fără să fii captiv al ideilor de până acum şi incapabil de a te adapta schimbărilor.
Tim Cook, care a preluat în august conducerea companiei după ce a fost mulţi ani locotenentul lui Jobs, a oglindit foarte bine aceste temeri într-un mail trimis angajaţilor Apple la câteva zile după ce a fost numit CEO.
„Vreau să cred că Apple nu se va schimba", a scris Cook.
Pe de o parte, acest mesaj este un efort de a asigura angajaţii Apple că nu se va modifica angajamentul luat de companie de a promova mai departe inovaţia, chiar şi fără Jobs.
Însă experţii în management spun că marile companii au nevoie exact de anumite schimbări, odată cu modificările condiţiilor din piaţă, în perioada de după plecarea fondatorilor lor.
Mersul pe sârmă al lui Tim Cook
Spre exemplu, povestea companiei The Walt Disney este sugestivă aici. În anii de după moartea fondatorului său, Walt Disney, care s-a stins în 1966, executivii s-au luptat să-i ţină spiritul în viaţă şi să se vadă acest lucru în deciziile companiei. Biroul lui Walt Disney a fost mulţi ani păstrat neatins, ca un muzeu.
Viitorii executivi ai companiei spuneau deseori despre deciziile luate: „I-ar fi plăcut asta lui Walt". Dar la finele anilor 1970, Disney a ajuns atât de jos, încât era să fie preluată de compet