Primele sase luni din an au adus o serie de provocari pe piata lactatelor din Romania, care au generat de altfel si o diminuare a consumului per ansamblu. Romanii, care deja se orientasera spre produse mai ieftine si implicit spre marcile private ale retailerilor, au primit o alta lovitura odata cu scandalul laptelui cu aflatoxina, iar presiunea din piata nu va disparea nici in urmatorul semestru.
In primul semestru din acest an consumatorii romani au pastrat un comportament prudent, piata de lactate proaspete fiind evident afectata: promotiile s-au mentinut la un nivel ridicat, peste un sfert din volumul total fiind vandut pe aceste canale, spune Anca Stroe, director de marketing al Danone Europa de Sud-Est, cel mai important jucator din industria locala a lactatelor.
“Dezbaterea despre aflatoxina si-a pus de asemenea amprenta asupra evolutiei intregii piete in primele sase luni, reflectand o oarecare afectare temporara a increderii consumatorilor in produse lactate. Evolutia pietei din primele sase luni a fost afectata si de perioada de Postul Pastelui”, afirma Anca Stroe.
La randul lor, reprezentantii FrieslandCampina, proprietarul Napolact, sustin ca pana acum, “2013 s-a dovedit un an plin de provocari, deoarece costurile sunt in crestere, iar consumul in scadere”.
“Cererea cumparatorilor pentru produse alimentare este in scadere, iar tendinta se aplica si in cazul produselor lactate. Din cauza conditiilor economice dificile, bugetele pentru cheltuieli domestice sunt in scadere, asa ca se cumpara mai des, dar mai putin. Scaderea bugetelor favorizeaza preferinta consumatorilor pentru marci private, care in cazul produselor lactate a crescut intre 15% si 30%, in functie de categorie”, declara oficialii FrieslandCampina.
Un alt segment de piata care a afisat cresteri pe primul semestru este cel al bauturilor traditionala (lapte bat